Sunday, October 10, 2010

Tertinggal Subuh krn sebuah BAS???

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah
Sampai jua aku di UTM pada 11/10/10 ,pukul 7.50 pagi....setelah menghadiri 3 walimah di PERAK
Kebiasaannya aku akan tiba pukul 5.40 pagi , tapi entah kenapa perjalanan pulang ku ke UTM lain dari perencanaan kebiasaan, mungkin Allah s.w.t hendak menguji aku barangkali.
Disebabkan berlaku kemalangan di lebuh raya, bas aku terheret sama menimpa musibah iaitu TRAFIK JAM....
Sebaik tiba di Yong Peng pada pukul 5.46 pagi, aku bergegas berjumpa dengan driver untuk bertanyakan soalan
Aku:Pak cik...bas ini lama tak berhenti kat cinie?
Driver:ah....kenapa kamu hendak minum ke?
Aku:erm....(belum sempat aku menjawap)
Driver:owh...kamu hendak sembahyang ....tak masuk lagi waktu...
Aku:berapa minit bas ini hendak berhenti kat cinie?
Driver :30 minit....(driver bercakap tanpa melihat jamnya)
Aku:erm....pukul berapa bas hendak bergerak?
Driver:6.30 pagi bergerak...

(Aku turun dari bas)
Apabila aku mencari surau tetiba jer............
Dalam hatiku( udoh.....tutup pulak....)
Aku memberi tahu pekerja kat Yong Peng yang aku hendak masuk kedalam...tapi dia menyuruh aku pergi tempat lain
Akhirnya seperti biasa ..(peduli apa orang kata) .. aku menolak signboard TUTUP dan menyelinap masuk kedalam...
Selesai solat , aku melihat jam 6.14 pagi....
hatiku berkata..(mustahil bas akan bergerak 6.30 pagi...jadi aku bergegas menuju ke bas ..dan Alhamdulillah , Allah membenarkan sangkaanku...bas hampir hendak bergerak...tidak seperti dijanjikan dahulu iaitu 6.30 pagi baru bergerak...

CUMAAAAA...........
masih ramai MELAYU dalam bas tersebut...tidak pula aku jumpa mereka di surau....
terlepas pandangkah aku?atau melayu didalam bas bukan penganut agama Islam?

(aku masih lemah kerana terlupa mengajak umatmu yang lain untuk mentaatimu...walaupun aku ada juga mengajak seorang hamba Allah kat Yong Peng yang termenung....sengaja aku mengajak dengan bertanya..Abg dah masuk waktu Subuh ker?..walaupan aku mengetahui memang sudah masuk waktu pon...namun tidak pula dia berganjak untuk solat....Ya Allah ..lemahnya helah hambamu ini sehingga tiada siapa terkesan dengan kata-kataku ini...
mungkin inilah orang mengatakan bahawa apabila kata-kata telah hilang rohnya....pedih hatiku bila memikirkan ayat ini....inilah tandanya aku banyak dosa)

TAKUT tertinggal BAS kerana sebuah SOLAT??? atau
Takut tertinggal SOLAT kerana Allah s.w.t???

Cerita ini sengaja aku blogkan ..hanyalah kerana seringkali aku mendengar cerita sahabatku yang TINGGALKAN SOLAT KERANA SEBUAH BAS

ini hanyalah pengalamanku bersama bas ....mungkin ada sahabatku yang lebih banyak pengalaman bersama bas....(mudahan yang membaca peroleh kekuatan walau dimana anda berada) ...

YA ..Allah janganlah engkau tarik roh kata-kataku ini...jangan Ya..Allah ..hambamu ini merayu sangat....please Allah ...please ...

No comments: