Tuesday, October 19, 2010

Dosa Malaya atau Malaysia???

Pertamanya syukur kehadrat Allah s.w.t yang telah mengatur sistem perhubungan bukan sahaje diantara khalik dan makhluk malah diantara sesama insan..Alhamdulillah

Selawat dan Salam keatas junjungan kita Rasulullah s.a.w yang telah menjelmakan perundangan ilahi sebagai kenyataan hingga terbinanya asas sebuah negara Islam besar yang menjangkau dari utara Afrika hingga ke tengah Asia..Alhamdulillah

Suatu sistem perundangan yang disusun begitue rupa oleh kuasa yang tidak berkepentingan terhadapnya sesungguhnya menjamin keadilan kerana keadilan yang dituntut pelaksanaanya itu tidak mempnyai warna, rasa, darjat mahupun keakuan atau peribadi yang terpaksa diutamakan..Alhamdlillah

Sebelum kedatangan orang -orang British di Malaysia didapati bahawa undang-ndang adat , samada dipengaruhi oleh ajaran agama Islam atau tidak adalah menjadi pegangan hidup masyarakat di negeri-negeri yang kini menjadi malaysia.

Pada mulanya adat diikti akan tetapi apabila orang Melayu mula menganuti agama Islam, maka undang-undang Islam telah diterima dan adat Melayu mula mengubahsuai supaya tidak bertentangan dengan undang-undang Islam.

Cara meyelesaikan perselisihan yang timbul antara undang-undang Islam dan undang-undang adat telah dijelaskan oleh As-Sayuti didalam bukunya Al-Asybah wan Nazair. Kaedah0kaedah yang disebutkan :
1) Adat hanya dikira jika didapati ianya diamalkan berterusan.
2) Jika terdapat perselisihan antara adat dan pendapat agama Islam ,maka adat boleh diikuti, JIKA tidak terdapat hukum didalam Syariah yang JELAS
cth:
Jika A bersumpah bahawa dia tidak mahu makan daging, dia tidak dianggap melanggar sumpahnya jika dia makan ikan, sungguhpon ikan dinamakan daging didalam Al-Quran (16:14)
3) Jika terdapat perselisihan antara adat dan hukum Syara' yang JELAS dan TEPAT , maka hukum syara' haruslah diikuti.
Cth:
Jika A bersumpah bahawa dia tidak akan berkahwin dia akan melanggar sumpah itu hanya apabila dia mengadakan akad nikah dan tidak dengan persetubuhan sahaja.

Dinegeri- negeri di Malaya apabila orang melayu menganuti agama Islam , adat-adat yang lama yang diamalkan oleh mereka telah dibahsuai dengan ajaran Islam.Ini mengambil masa yang lama dan proses perkembangan undang-undang Islam masih berjalan apabila pengaruh British mulai masuk ke negeri-negeri Malaya ketika itu. Proses penyesuaian agama dan adat telah digangg dan telah terbantut oleh pengaruh British.

Tidak syak lagi undang-undang Islam pada akhirnya akan menjadi undang-undang negeri Melayu jika undang-undang Inggeris tidak MENGHALANGINYA.(R.J Wilkisin)

Pengaruh British

Pengaruh British telah mula bertapak di negeri-negeri Melayu melalui penjanjian diantara Raja-raja Melayu . Perjanjian yabg pertama ialah Perjanjian Pangkor 1874 antara Sulatan Perak dan pembesar melayu di Perak. Telah disebutkan dalam perjanjian
"Sultan akan menerima dan menyediakan tempat kediaman untk seorang pegawai British yang diberi nama Resident , yang akan diutuskan kepada Balai Kerajaan Perak dan nasihatnya hendaklah diminta dan diikuti didalam semua perkara selain dari agama dan dat Melayu"
(Perhatikan inilah titik tolak pengasingan agama dengan pentadbiran)

Pada tahun 1875 seorang Resident British telah dihantar ke Selangor. Sultan Selangor telah didorang untk menulis surat meminta pertolongan itu dan 25hb Januari 1875 , Gabenor Negeri-negeri Selat atau ketika dulu aku gelar NNS (time tingkatan 3) telah mengisytiharkan bahawa "Baginda Sultan telah meminta bantan seorang Resident British didalam mentadbir negeri itu dan Gabenor telah berkenan dengan permintaan it"

Selepas itu diikuti oleh negeri Sembilan , negeri Pahang, Kelantan Johor , Kedah dan Perlis...semuanya menerima Resident.(bukan resident evil yer..)

Jelas kite dapat perhatikan perjanjian itu telah mengecualikan agama Islam dan adat melayu dari pengaruh British . Sebaliknya kita dapati British campurtangan dala pentadbiran agama dan undang-undang Islam dinegeri Melayu. Takrif Agama Islam adalah takrif yang sempit, mengikut konsep Kristian (melayu pham lain ...Inggeris pham lain time perjanjian ini barangkali).

Akibatnyer

Pengaruh British, bidangkuasa syariah di negeri Melayu telah disekat. Undang-undang telah dibuat dinegeri-negeri melayu bagi menjalankan pentadbiran undang0undang Inggeris dan menyekat bidangkuasa tuan kadi. Sebelum British +tangan , semua pengadilan adalah dijalankan oleh |Kadi|.

Cth:
Selangor...undang-undang 1885 ,seorang Kadi hanya diberi kuasa unutk menghukum dengan dikenakan bayaran denda yang kemudian 1890, Kadi tidak boleh denda lebih dari $5 dan Kadi Besar tidak boleh denda lebih dari $10.Ape kehenyer yob?

Cth negeriku Perak:
Undang-undang tanah 1898, Kadi diberi kuasa unutk menghukum denda tidak lebih dari $5 dan membicarakan kes-kes sivil tuntutanya tidak lebih dari $125.
Pada mulenyer Kadi dapat menghukum orang BERZINA , tetapi hukuman yang yang boleh dijatuhkan oleh Kadi telah ditetapkan oleh undang-undang negeri ialah denda tidak lebih dari $250 dan hukuman penjara tidak lebih dari 6 bulan.

Apabila orang didapati bersalah dihukum penjara, maka hukuman hendaklah disahkan oleh Majistret dan ada Majistret yang enggan mengkatkadakan hukuman yang dianggap "hanya melanggar undang-undang Islam ". Kes-kes betar telah berpindah dari Mahkamah Kadi ke mahkamah Majistret.

Andai undang-undang Islam hendak dilaksanakan semula , seharusnya masyarakat tidak "PELIK" kerana undang-undang Islam dah lamo doh! dilaksanakan ..ibarat Sirih pulang ke gangang jer..
Sekian sahaja ...sambung balik Projek Sarjan Muda...

ITS NOT AN OPTION..BUT IT IS A MUST

No comments: