Thursday, November 27, 2008

Kapitalisme Yang Gagal


Kapitalis menggunakan Fiat money (mata wang kertas) adalah wang kertas yang secara legal diakui pemerintah melalui perintah sebagai wang resmi, tapi tidak disandarkan kepada logam seperti emas dan perak.



Wang kertas itulah yang sekarang digunakan oleh negara-negara kapitalis seperti Amerika Serikat. Sejak berakhirnya sistem Bretton Woods yang mengaitkan dolar dengan emas (1 ounce/28,35 gram emas = 35 dolar AS) pada tahun 1970-an, dolar AS tidak disandar lagi dengan emas dan dapat berlaku hanya kerana kepercayaan (trust) orang pada dolar. Seiring dengan dominasi kapitalisme AS, mata wang dolar kini menjadi salah satu mata wang kuat (hard currency) dunia yang digunakan sebagai standard nilai dan alat pembayaran dalam perdagangan internasional.



Sistem wang kertas ini merupakan salah satu akar kerapuhan kapitalisme. Betapa tidak, sebab bila dibandingkan dengan mata wang Islam (dinar dan dirham), wang kertas sesungguhnya mempunyai kelemahan mendasar, antara lain selalu terkena inflasi jangka panjang (Hamidi, 2007). Di samping itu wang kertas jauh dari nilai keadilan (fairness) lantaran nilai intrinsiknya tidak sama dengan nilai nominalnya.



Mengenai inflasi tetap, perhatikan ilustrasi berikut. Misalan Anda meminjamkan wang kepada teman Anda tahun ini sebesar RM 100 juta. Teman Anda akan mengembalikan sejumlah RM 100 juta juga tapi 10 tahun lagi. Samakah nilai RM 100 juta, dengan RM 100 juta untuk 10 tahun lagi? Jelas tidak sama, kerana wang kertas ini akan mengalami depresiasi (penurunan nilai) kerana inflasi tetap. Inilah kelemahan mendasar wang kertas.



Mata wang Islam (dinar dan dirham) berbeza dengan mata wang kapitalisme. Dinar dan dirham terbukti dalam sejarah sangat kecil sekali inflasinya. Di masa Rasulullah SAW dengan wang 1 dinar (4,25 gram emas) orang dapat membeli seekor kambing, dan dengan wang 1 dirham (2,975 gram perak) dapat dibeli seekor ayam. Pada masa sekarang ini di tahun 2007, dengan wang yang senilai 1 dinar orang masih dapat membeli seekor kambing. Dengan wang senilai 1 dirham orang sekarang masih dapat membeli seekor ayam. Luar biasa, bukan?



Momentum ini seharusnya menyadarkan kita, bahwa hanya Islamlah satu-satunya ideologi yang bisa menyelamatkan dunia. Sistem Islam yang di turunkan Allah merupakan satu-satunya deen yang di redhoi dan bersesuaian dengan keperluan manusia sejagat. Sesuai dengan banyak firman Allah, yang mengatakan bahwa ¡deen yang di redhoi adalah Islam¢, ¡rahmatan lil alamin¢ dan banyak lagi.



Ayuh, runtuhkan Jahiliyyah, tegakkan syariat Islam
ana baru belajar engeneering ekonomi sem lepas, jadi ana yang faqir ini tahulah seba sedikit.

No comments: