Thursday, November 27, 2008

Seorang Mujahid Memburu Syahid


Ana baru selesai membaca novel sejarah islam
bertajuk :Khalid Memburu Shahid
pengarang:Abdul Latip Talip

apa yang menarik tentang buku ini adalah baru ana tahu peristiwa disebalik pemecatan khalid al-walid dan bagaiman penyesalan Saidina Umar yang baru sahaja mengantikan Saidina Abu Bakar terus memecat Pedang Allah tersebut .

Tentu ramai yang tertanya-tanya sebab apa Khalid Al-Walid yang bergelar Pedang Allah tidak gugur shahid meskipun telah menyertai hampir 100 jenis peperangan dan satiap kali berperang pasti memperoleh kemenangan yang menakjubkan. Ini adalah kerana Rasullullah s.a.w pernah mendoakan supaya khalid sentiasa memperoleh kemenangan .Sebab mengapa Khalid tidak dapat gugur shahid adalah kerana nabi emngelarnya Pedang Allah, maka sudah pastilah mustahil untuk khalid tewas kepada golongan kuffar.

Selain itu Khalid juga memiliki tahap keyakinan yang tinggi terhadap qada' dan qadar Allah s.w.t. Ini terbukti apabila seorang lelaki tua datang berbincang sesuatu dengan Khalid dan secara tidak sengaja botol racun terjatuh dari lelaki tua terbabit .Selepas bersoal jawab Khalid meminta racun dari lelaki tua itu dan berdoa iaitu "racun ini tidak dapat memberi kematian jika belum tiba ajal aku" dan meminumnya. Ramai panglima kanan Khalid cuba menghalang kerana khuatir keselamatan Khalid namun tidak diendah oleh Khalid. Anehnya Khalid masih hidup.Begitulah tahap keyakinan khalid yang begitu tinggi jika hendak dibandingkan dengan tahap iman kita terhadap Allah s.w.t.

Dalam buku ini juga memuatkan kisah 3 orang sahabat yang sanggup kehausan dan akhirnya ketiga-tiga mereka gugur shahid . Kita hanya tahu 3 orang sahabat ini tapi siapakah mereka? mereka adalah Ikramah bin Abu Jahal, Harith bin Hisham dan Ayas bin Abu Rabiah .

Akhirnya Khalid yang bergelar Pedang Allah itu hanya meninggal diatas katil pada usia 58 tahun.Sekiranya khalid masih hidup Saidina Umar al -Khattab ingin melantik Khalid sebagai Ketua Panglima Islam semula bagi menebus kesilapan memecat Khalid dengan digantikan oleh Abdullah bin al-Jarrah semasa peperangan YARMUK.
sekian ,TAKBIR!

No comments: