Saturday, August 22, 2009

H1N1 atau Selesema Babi Satu TARBIYAH dari TUHAN


Kalau dahulunya pada zaman Nabi Allah Sulaiman as semasa Nabi Sulaiman memanggil semua binatang dan jin serta makhluk yang ada untuk taat kepadanya. Maka datang lah satu lembaga hitam yang amat besar datang berjumpa dengan Nabi Sulaiman. Aku tak akan taat pada mu aku akan menyerang sesiapa sahaja yang aku suka. Menyebabkan Nabi Sulaiman sedikit gementar melihat lembaga itu. Lalu Nabi Sulaiman bertanya siapa kamu?? Aku lah angin ahmar dan aku akan menyerang saraf dan otak manusia sehingga mereka tidak boleh bergerak lalu hilanglah lembaga itu dari pandangan Nabi Sulaiman.

Dari cerita tadi kita dapat melihat satu tarbiyyah dari Allah swt kepada Nabi Sulaiman bahawa tidak ada kekuatan seorang manusiapun untuk menguasai segala-galanya melainkan Allah swt yang Maha Hebat dapat menundukkan semua makluk ciptaanNya di muka bumi ini.

Hairan manusia pada masa kini masih lagi mencari penawar demi penawar namun tidak jumpa. Mengapa terjadi demikian?? Semua ini disebabkan setiap kejadian atau bala kita tidak kaitkan dengan Sang Maha Pencipta. Kalau suatu ketika dahulu sunami di aceh ramai puak yang tidak mengenal Tuhan mengatakan bahawa ia adalah bencana alam. Maka terciptalah alat pengesan sunami. Namun tidak berkesan juga maka ada pula idea untuk menanam pokok bakau di tepi pantai agar sunami datang boleh la pokok bakau itu menjadi benteng.

Nampaknya Tuhan masih lagi bersabar dengan manusia. Tuhan masih lagi memberi nikmat dan rahmat kepada kita setelah peristiwa sunami ahhmdulillah ada juga yang telah kembali kepada Sang Penciptanya. Namun tidak lama selepas itu fahaman secular kembali membanjiri umat muslimin. mereka kembali kepada jahiliah semula. Maka datang lagi bencana dari Tuhan iaitu selsema Burung, dan seterusnya selsema babi atau H1N1. Kita dapat rasai kerana ramai saudara-saudara kita di Malaysia yang meninggal di sebabkan virus ini.

Di pendekkan cerita Kalau kita lihat satu keluarga sebagai kiasan agar kita dapat tahu bahawa setiap kejadian yang Tuhan berikan pada kita mempunyai meseg yang tersirat. Seorang Ayah mempunyai anak. Dia tahu asal usul anak itu kerana anak itu adalah anaknya sendiri.dari kecil dia membesarkan anak itu dengan penuh kasing sayang. Apa yang dikehendaki oleh anaknya si ayah berikan. Pada suatu hari anaknya membuat kesalahan maka si ayah menegurnya dan si anak buat lagi maka si ayah merotannya sehinggakan anak itu menjadi manusia yang berjaya. Dari cerita ini sebab apa si ayah merotan anaknya?? Kejamkah ayahnya?? Semestinya untuk mendidik anaknya supaya menjadi manusia yang Berjaya. Ini anak yang baik kerana setiap teguran ayahnya dia mengigatkan kembali kasih sayang ayahnya yang membesarkannya dari kecil sehingga besar. Kalau anak yang negative rasa2 macam mana pulak?? Mungkin akan menjadi sebaliknya..

Maka setiap bala Tuhan yang menimpa kita semuanya adalah Tarbiyyah daripada Allah kepada kita agar kita menjadi hamba yang berTaqwa kepadanya. Agar kita selamat di akhirat kelak. Jika teguran ini kita tidak endahkan bahkan kita mengatakan ini bencana alam atau sebaliknya maka tunggulah bala Allah seperti yang berlaku pada zaman Nabi Lut dan Nabi Nuh. Ayuh kembalilah kepada Tuhan jika tidak Allah tidak akan campur tangan bahkan membiarkan manusia di dalam kesesatan yang nyata nauzubillah…..

Tuhan Ampunkan Kami dan selamatkan Negara kami dari bencana ini dan bantulah kami agar Islam kembali menyuburi dunia ini terutama Negara kami Malaysia.

No comments: