Thursday, March 4, 2010

Mahasiswa dan PONTENG....


Salam Maulidur Rasul..Sedar atau tidak.....dalam kita menyambut Maulidur Rasul....jarak kewafatan Rasulullah s.a.w dengan masa ..semakin hari semakin jauh. Adakah ini bermakna penganut Islam jua semakin jauh dari Rasulullah??? Harapnya tidak.Isu kali ini adalah mahasiwa dan PONTENG. Ponteng disini adalah ponteng solat JUMAAT dan bukannya ponteng kuliah walaupun perkara ini kerap dilakukan mahasiswa.Kalau kita ponteng kuliah pensyarah marah, tapi kalau ponteng JUMAAT ...Allah s.w.t yang murka. Ingatlah marah makhluk tidak sama dengan marah PENCIPTA. Kalau kita ponteng kuliah mungkin akan dimarah atau ditegur ..tapi ponteng solat JUMAAT ...azab neraka menanti. Isu ini adalah isu berat dan perlu dipandang serius oleh semua pihak. Sememangnya tugas sebagai MAHASISWA memang meletihkan namun ia bukan alasan untuk tidak melaksanakan perintah Allah s.w.t. .Kalau solat seminggu sekalipun dah tak larat nak tunaikan ,apatah lagi solat wajib 5 kali sehari.Sebagaimana di sebut di dalam Al-Quran Surah Al-Jumu'ah ayat 9 yang bermaksud:

"Wahai orang yang beriman, Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi mengingati Allah (Ke masjid untuk mengerjakan solat Jumaat) dan tinggalkan berjual beli, yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui"

Ingatlah bahawa solat Jumaat adalah hak yang wajib ditunaikan oleh setiap muslim lelaki dengan berjemaah.Cuba kita renungkan sejenak, andaikata kita telah keluar dari alam universiti. Apakah kita menyangkakan dengan segulung ijazah yang cemerlang kita akan mendapat kerja yang berkat? Tujuan hidup hanyalah mencari keredhaan ILAHI.Andaikata kita mendapat kerja yang baik dan berjawatan tinggi ,Alhamdulillah..tapi takut-takut ini hanyalah ujian Allah untuk menjauhkan kita dengan ISLAM ataupun dipanggil ISTIDRAJ.

Ayuhlah mahasiswa ...bangunlah dari lamunan yang penuh tipu daya
Semoga Allah s.w.t tidak memasukkan saya kedalam neraka dengan kata- kata dan tulisan saya kerana yang paling ku takuti ialah takut-takut dalam berdakwah ...tapi akhirnya mengundang kemurkaan Allah s.w.t
Ingatlah.....peganglah.....yakinlah.....

INGAT ALLAH S.W.T WAKTU KITA SENANG ,NESCAYA ALLAH S.W.T INGAT KITA WAKTU KITA SUSAH

No comments: