Sunday, March 21, 2010

Jom Blajo Bahase Perak







A

1. Ate = (habis tu/abis tu)
= cth ayat : “ate(habis tu ) biler lagi nak bersiapnyer… .daghi tidak idok ngomben2?”

B

1. Berdamor = bersepai
= cth ayat : “miker tughun bukit tu jangan laju sesangat….ka ghang jatuh
tersembam,berdamor muker”

2. Bolen = bogel
= cth ayat : “ater ngaper mandi bolen…..kang cagut dek lintoh kang”

3. Bantei = hentam/pukul/belasah
= cth ayat : “kamu jgn buat pasei ngan dia….kang di bantei nyer kamu”
“payoh benor soalan ni…..bantei jer lah”

4. Bertohor = berlapar / menahan diri daripada makan
= cth ayat :“lakse lubok punyer pasei…aku sanggup bertohor tgh hari nieh”

5. bengkin/bengkeng/bengken = garang
= cth ayat:”ngaper bengken benor kamu ngan bebudok tu mat”

6. Bulor = luntur/lusuh
= cth ayat :”lame benor aku tak pake baju nih…..udoh bulor kalanyer”

7.Bejeghaib = mcm hampir2 melekat
= cth ayat : “ngantuk benor aku malam ni….udoh bejeghaib mata aku ni ha”
” ater ngaper dibiorkan lama….udoh bejeghaib getoh sekerap tu”

8. Biut = degil
= cth ayat : ” kamu ni aku bantei kaghang…..ng aper biut benor”

9. Bejobon2 = berlongok2
= cth ayat : “udoh seminggu baju kamu tak basuh……tu berjobon2 dalam bilik tu”

10 Besit = sebat
= cth ayat : “kamu mengkalu malam ni monteng ngaji…..aboh besit kamu”

C

1. ceghun-ceghin = badan rasa mcm nak deman
= cth ayat : “lain mcm benor paneih hari ni….badan aku dah rasa ceghun ceghin dah ni”

No comments: